سیستم تشخیص عنبیه

معرفی محصولمشخصات و قابلیت هاکاربردهافهرست مشتریان

پیشرفت های اخیر در تکنولوژی اطلاعات و همچنین نیاز روزافزون به امنیت بیشتر ، منجر به توسعه سیستم های هوشمند تشخیص هویت بر اساس خصوصیات بیومتریک انسان شده است. سیستم های بیومتریک از خصوصیات فیزیولوژیکی یا رفتاری هر شخص برای تشخیص هویت دقیق او استفاده می کنند. ویژگی های معمول مورد استفاده در این سیستم ها عبارتند از : چهره، اثرانگشت، صدا، نمودارهای حرارتی چهره، عنبیه، شبکیه، طرز راه رفتن، نقوش کف دست، هندسه دست و غیره . از بین این ویژگی ها روی اثر انگشت بیشتر از بقیه کار شده است و در کاربردهای قانونی از این ویژگی استفاده می شود. همچنین تشخیص چهره و تشخیص صوت در 25 سال اخیر به طور وسیعی مورد مطالعه قرار گرفته اند، در حالیکه تشخیص عنبیه یک روش نسبتا جدید در شناسایی هویت است.

به حلقه رنگی اطراف مردمک چشم، عنبیه می گویند. این بخش یک دیافراگم نازک است که روی قسمت جلویی چشم کشیده شده و در پشت آن عدسی قرار دارد. وجود عدسی باعث می شود که عنبیه، شکل یک مخروط بریده شده سه بعدی را پیدا کند.

طبق تحقیقات انجام شده، چشم انسان از ویژگی های کاملا منحصر به فرد و یکتای او به شمار می رود. به طوریکه احتمال اشتباه سیستم در این روش 1 در 1078 است که بسیار قابل توجه است. همچنین اسکن از عنبیه این امکان را برای سیستم فراهم می سازد تا 200 نقطه از عنبیه بررسی و مقایسه شود، در حالیکه شناسایی از طریق اثر انگشت 60 تا 70 نقطه را بررسی می کند. در بدن انسان عنبیه چشم ساختاری ظاهری ولی به نوعی محافظت شدده به حساب می آید؛ عضوی است که با گذر زمان دستخوش تغییر نمی شود و این ویژگی، این روش شناسایی را بیش از سایر روش ها ایده آل می سازد. در اکثر مواقع عنبیه چشم افراد پس از انجام عمل جراحی نیز بدون تغییر باقی می ماند. حتی افراد نابینا نیز تا زمانیکه چشم آنها عنبیه داشته باشد می توانند از این روش استفاده کنند. لازم به ذکر است که استفاده از عینک یا لنزهای تماسی هیچ کدام بر روال کار تشخیص اختلال ایجاد نمی کنند و در ضمن می توان این فناوری را در محیط هایی که از شیشه یا پلاستیک های محافظ استفاده می شود نیز به کار برد.

 

تکنولوژی تشخیص عنبیه VeriEye برای توسعه دهندگان و مجتمع سازان سیستم های بیومتریکی در نظر گرفته شده است. این تکنولوژی شامل راه حل هایی است که می توانند به خوبی عمل ثبت عنبیه را در حالت های مختلف انجام داده و همچنین عمل تطبیق آن را نیز در حالت های یک به یک و یک به چند با سرعت بالا انجام دهند.

 

VeriEye SDK :  

SDK استاندارد برای توسعه کاربردهای بیومتریکی مبتنی بر PC در نظر گرفته شده است و شامل کامپوننت های استخراج کننده و تطبیق دهنده ، خودآموزها و نمونه های برنامه نویسی ، ماژول های پشتیبانی از اسکنرهای دریافت تصاویر عنبیه چشم و مستندات نرم افزار می باشد. SDK امکان توسعه کاربردهای بیومتریک را برای سیستم عامل های Linux ، Microsof Windows و Mac OS X فراهم می کند.

SDK توسعه یافته برای توسعه کاربردهای بیومتریکی تحت وب و شبکه در نظر گرفته شده است. این SDK علاوه بر تمام ویژگی های SDK استاندارد ، شامل سرور تطبیق آماده برای استفاده نیز می باشد.

 

برخی از  قابلیت های نرم افزار به شرح زیر می باشد :

  • قدرت تشخیص بسیار بالا حتی در مواردی که چشم ها دارای انحراف هستند و یا پلک های باریکی دارند. عنبیه ها در مواردی که موانع مختلفی همچون سطوح گوناگون روشنایی بر روی تصاویر دریافت شده وجود دارد نیز به خوبی شناسایی می شوند.

  • شناسایی سریع و دقیق عنبیه

  • به همراه الگوریتم ها و راه حل های مخصوصی که عمل ثبت عنبیه را در حالت های مختلف و عمل تطبیق آن را در حالت های یک به یک و یک به چند انجام می دهند.

  • سرعت تطبیق بالا به گونه ای که این سرعت از 60000 تا 800000 مقایسه در ثانیه متغیر است.

  • قابلیت اطمینان بالا. این الگوریتم بر روی بانک های اطلاعاتی عمومی در دسترس تست شده است و عملکرد بسیار مناسبی را از خود نشان داده است.

  • به عنوان یک Multiplatform SDK در دسترس است که از زبان های برنامه نویسی مختلفی پشتیبانی می کند.

  • VeriEye SDK شامل ماژول های پشتیبانی از اسکنرهای دریافت تصاویر عنبیه تحت نسخه های مختلف Microsoft Windows می باشد.

  • و ...

فناوری شناسایی عنبیه اغلب در موارد کنترل دسترسی فوق امنیتی کاربرد دارد. همچنین مؤسسات اقتصادی نیز از ابزارهای شناسایی عنبیه بهره می گیرند. این فناوری به تدریج عمومیت می یابد تا حدی که متخصصان پیش بینی می کنند که کاربرد اصلی فناوری شناسایی عنبیه، تجارت الکترونیک و پول رایج، تأییدیه دیجیتال به همراه تصویر کد شده ی عنبیه یک فرد خواهد بود. همچنین می توان آن را برای طیف وسیعی از راهکارهای تعیین یا تأیید هویت نظیر کنترل تردد، حضور و غیاب، گردشگری، کنترل مرزها، تعقیب مجرمین، باجه های خدمت رسانی و تکریم ارباب رجوع به کار گرفت.

در حقیقت فناوری شناسایی عنبیه کاربرد بسیار فراوانی در ساختمان های نظامی، دولتی و مراکز تحقیقاتی که تأسیسات امنیتی بسیار پیشرفته تری را به کار گرفته اند، مورد استفاده قرار می گیرد.